Åren 1940-1960 bodde ett 40-tal personer i Paljak. Flertalet av dem tillhörde babtistförsamlingen.
Från att ha varit nio familjer, skedde en utflyttning som skulle resultera i att hela byn tömdes på folk.
En del emigrerade till Sverige, andra till Jakobstad och Gamla Vasa. De 2 sista övervägde att flytta till sina söner i Sverige. Husbonden, Mats Lygdman , var i vånda. En yngre släkting sa till honom -Sälj korna, behåll hästen, bo kvar i byn!
Två veckor senare avled han i sin gungstol. Pojkarna i Sverige tog hand om sin mor. Frågan om flyttning för de två sista svenskarna var därmed avförd.
Och det gick som den gamle mannen hade sett och hört i en dröm: Alla svenskspråkiga flyttar bort och finskspråkiga flyttar in. Den första familjen hade föresten redan kommit till byn, ett år tidigare.
Nådens folk
I början av vårt sekel kom en man vid namn Johan Rausk till Paljak för att predika guds ordför byns invånare. Han var bosatt i Pensala där det fanns en babtistförsamling vid den tiden som Rausk var medlem i.
Vandringarna med egen mat i ryggsäcken längs en genväg till Paljak var inte förgäves. Människor kom till tro på Herren Jesus och den 29 december 1892 fick Rausk leda förhandlingarna då en församling bildades i Paljak.
I mitten av 1940-talet bodde följande familjer i Paljak:
Isak och Wilhelmina Isaksson
Mats och Etel Lygdman + barnen Jarl och Karl-Johan.
Matilda Högström var ensamstående med 7 barn, Lea, Adele, John, Allida, Sigvard, Gerald och Rangvald. Hon dog i fähuset under mjölkningen.
Alfred och Falin + barnen Alfa, Alef och Alvar.
Jakob och Lydia Söderström + barnen Agnes, Ruben, Alfons och Anna-Lisa.
Axel och Helmi Björklund+ barnen Gunvor, Gerd, Tage, och Sune
Eskil och Lea Björklund +barnen Boris , Berit, Brita, Börje och Eivor.
Hjamlar Andersson kom från Tenala och gifte sig med Anna Westlin från Fallback, Kimo. De fick 3 barn, Birgit, Margareta och Alf.
Meningsfullt liv
Man levde ett rikt liv i Paljak — rikt på mening och innehåll men strävsamt och ganska fattigt i fråga om jordiska ting. Det var naturligtvis jordbruket som utgjorde stommen i försörjningen.
Axel Björklund, som dog 1992, berättade i en intervju om mödorna i byn. Han var ändå “storbonden” där, eftersom han brukade åtta hektar jord. Men marken var sank och skör- darna kunde därför inte alltid bli så lysande. Men det gällde att skaffa sig inkomster också på annat håll.
En del arbetade i skogen åt bönder i Kimo. Andra hade i ett tidigare skede sökt sig till Oravais klädesfabrik. Någon flyttade från byn för gott och bosatte sig pa fabriksområdet, exempelvis Hilma Back, av oravaisborna allmänt kallad för Paljak-Hilma. Flyttningen ägde rum redan 1929, och hon biev sedermera medlem av Oravais baptistförsamling, som fick stor glädje av hen- nes ovanligt vackra sångröst.
Man hade naturligt vis bade kor, hästar och höns i Paljak, men också djurhållningen sked- de under knapphetens kalla stjärna. Speciellt arbetsamt var det under kriget, då Axel, bro- dern Eskil och Jakob Söderström var i front tjanst.
— Vi steg upp klockan tre på natten for att klara höbärgningen under den perioden, minns Helmi Björklund.
Naturligtvis fanns det också spänningar, då ingalunda alla i byn trädde in på den “smala
Vägen". Men några större problem kan man inte tala om. Lagandan och sammanhållningen var god.
Andlig Verksamhet
Eftersom Guds ord hade framgång blev det så att de som inte var omvända naturligtvis framstod som en något udda minoritet i byn. De flesta gav nämligen all sin fritid till andlig verksamhet. Man hade symöte en gång i veckan och höll mötesserier i Paljak, Komossa och Granudden (en by bestående av sju går dar i Vörå).
Församlingen i Paljak hade naturligtvis inte möjligheter att ha någon anställd pastor som herde för hjorden. Byns egna män tjänade som föreståndare, bland andra J Bjorklund och J P Isaksson under de första åren efter församlingsbildningen vidare M.H. Lygdman, Eskil och Axel Björklund med flere. När det gällde predikan och undervisning fick man ty sig till besökare. Många är de pastotrer
och evangelister som gästat Paljak.
Och naturligtvis skulle eleverna vid predi-
kantskolan i Vasa besöka byn. Axel Björklund menade att alla utom en (namngiven, men vi utelämnar namnet här) hade besökt Paljak, medan de studerade vid predikantskolan. Bland besökande förkunnare nämns John Pettersson, Johannes och Samuel Klemets, Hugo Holmlund, Reinhold Nylund, Effie Nylund (Månsus), Elisabeth Nilsson (Sundell) och Viola Viklund (Eng lund), Gideon Enholm, Aino Lame och många andra.
Ar 1905 köpte forsamlingen in ett hus som togs i bruk som bönhus i Paljak. Detta såldes senare, och man började hålla möten i hem- men, främst hos Björklund. Sedermera bygg- de den lilla församlingen ett bönehus i Ko- mossa, vilket var invigningsklart 1952.
Axel Björklund har berättat om sin vånda i samband med bygget i Komossa. Det var svårigheter med anskaffning av stock och övrigt byggnadsmaterial. Men en dröm, som återkom tre gånger, gav Axel förvissning om att man var på rätt väg. Han såg ett kors som förvandlades till "nådatron" Han bodde då i drömmen, på en plats där många andra bodde, och trafiken var livlig.
—Det var som om jag hölls ovanför en av-
grund och såg hur folket föll ner i den, berättar Axel.
Tio år efter drömmen skulle han komma
att med sin familj vara bosatt i Jakobstad, där
“många andra bodde och trafiken var livlig”.
Men han fick vara med och förverkliga upp-
förandet av bönehuset i Komossa, innan han
drog norrut.